Ska du ut och flyga? – Så skyddar du dig mot en eventuell konkurs
Det har säkert inte undgått dig att det brittiska resebolaget Thomas Cook, ett av världens största reseföretag och ägare av bland annat svenska Ving, har kastat in handduken och ansökt om konkurs. Det innebär att totalt 26 flygbolag gått i konkurs i Europa de senaste fem åren, vilket är i snitt 5 om året. Bland de konkursdrabbade bolagen finns bland annat danska Primera Air, brittiska Monarch Airlines och tyska Air Berlin.
Stigande oljebrister, allt billigare flygbiljetter och strandade flygplan kan komma att försätta allt fler flygbolag i konkurs framöver. Om du planerar att boka en resa kan det därför vara bra att känna till hur du som konsument kan skydda dig mot en konkurs och, om du redan köpt en resa, vilka möjligheter du har att få pengarna tillbaka om det skulle drabba dig.
Resegaranti
I händelse av en flygbolagskonkurs omfattas du som konsument av olika rättigheter beroende på om flygbiljetten bokades som en del av en paketresa eller om du enbart köpt en flygbiljett. Om svaret är paketresa skyddas du av resegarantilagen och researrangören är då skyldig att boka om resan eller betala tillbaka pengarna till dig.
Vad räknas då som en paketresa? Huvudkriteriet är att resan består av minst två resetjänster. Det kan vara en klassisk kombination av flyg och hotell som vid de flesta charterresor, men också vara flyg och hyrbil som bokats ihop eller hotell och en konsert.
Resegarantin gäller inte om du enbart bokat flygbiljett, men det finns arrangemang där reguljärbiljetter räknas som en paketresa. Till exempel om en arrangör satt ihop en flygresa med olika företag, det vill säga en sträcka med ett flygbolag och en med ett annat, och erbjudit det till dig som ett paket. I sådana fall gäller garantin och du kan begära ersättning.
Enligt resegarantilagen har alla reseaktörer som säljer paketresor en skyldighet att anmäla sin verksamhet till Kammarkollegiet och betala en garantisumma stor nog att ersätta resenärernas ekonomiska förluster. Denna används sedan som pott vid behov.
Om du har bokat en paketresa och hamnar i en situation där flygbolaget gått i konkurs måste du ansöka om ersättning hos Kammarkollegiet inom 3 månader från att det stod klart att resan inte skulle bli av. Här hittar du formuläret du behöver fylla i för att ansöka.
Om du planerar att boka en paketresa och vill försäkra dig om att arrangören kommer kunna betala ut ersättning enligt resegarantin kan du se om företaget finns registrerat hos Kammarkollegiet. Du hittar en lista över alla reseaktörer som fullgjort sina skyldigheter här.
Försäkring
En annan möjlighet är om du har en hem- eller reseförsäkring som täcker en konkurs av flygbolaget. Oftast inkluderas konkursskydd inte i hemförsäkringen utan för det krävs att du tecknar en tilläggsförsäkring. Se vad som gäller hos ditt försäkringsbolag.
Ibland erbjuds du även att köpa en tilläggsförsäkring vid bokningen av flygbiljetterna. Om du vill vara på den säkra sidan kan detta vara bra att ha. Var dock noga med att kolla upp vad som faktiskt ingår i tilläggsförsäkringen.
Kreditkort eller bankkort
Om din flygbiljett inte utgör en del av en paketresa och du inte omfattas av resegarantin eller andra försäkringar, vad har du egentligen då för skydd? Det beror på hur du valt att betala för biljetten. Om du köpt flygbiljetten med ett kreditkort har du goda möjligheter att få tillbaka pengarna, men om du däremot köpt den med ditt bankkort riskerar du att förlora dem.
Eftersom du med ett kreditkort använder krediter som du betalar för vid ett senare tillfälle, kan du i händelse av en konkurs åberopa konsumentkreditlagen och på så sätt begära ersättning från kreditkortsföretaget. Du vänder dig då till kortutgivaren och gör en kortreklamation av den outnyttjade flygbiljetten.
Genom att betala dina flygbiljetter med ett kreditkort och inte ett betalkort eller bankkort får du ett extra skydd av konsumentkreditlagen vid eventuell konkurs. Du får också extra skydd om du skulle bli utsatt för bedrägeri under resan och kan få andra förmåner, som rabatter och kostnadsfria uttag.
Skulle det uppstå problem med att få kompensation från kortföretaget kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för rådgivning.