Northmill drar tillbaka Rebilla-kortet efter kritik
Det snabbväxande fintechbolaget Northmill, som nyligen blev beviljade banktillstånd, drar nu tillbaka sitt nya kreditkort Rebilla efter kritik från Konsumentverket. Det rapporterar Di Digital.
Det handlar dels om att reklamen för Rebilla ska ha varit vilseledande och otillbörlig, samt att bolaget tagit ut oskäliga förseningsavgifter. På hemsidan har kreditkortet marknadsförts utan en enda avgift, men i själva verket tillkommer det höga försenings- och påminnelseavgifter.
Jämför kreditkort utan årsavgift
Foto: Rebilla
Läs mer: Northmill får banktillstånd – Lanserar kreditkort
Vilseledande marknadsföring
”Vårt löfte till dig, inte en enda avgift” och ”Många banker och finansbolag debiterar avgifter. Vi har tänkt annorlunda”. Så har Northmill marknadsfört sitt Rebilla-kort, som lanserades i Sverige i slutet av förra året. Påståenden som enligt Konsumentverket (KO) är vilseledande.
I en granskning som KO gjort framkommer flera klagomål. Det visar ett beslut som sajten Di Digital tagit del av genom Nyhetsbyrån Siren. En del av kritiken är uppgifterna om att det inte ska finnas några avgifter. Det tillkommer nämligen flera avgifter för den som inte betalar i tid.
Vid utebliven betalning tar Northmill ut en förseningsavgift på 190 kr och en påminnelseavgift på 60 kr, samt en inkassoavgift på 180 kr för Rebilla-kortet. Det skriver Di Digital i en artikel.
Oskäliga villkor i avtalen
Enligt KO har bolaget inte över huvud taget rätt att ta ut en förseningsavgift och menar därför att de har oskäliga villkor i sina kreditkortsavtal. Denna avgift är nämligen att betrakta som en påtryckningskostnad, snarare än en administrativ, i syfte att få konsumenten att betala.
Påminnelseavgifter tas vanligtvis ut för att täcka kostnaden av det administrativa arbete som en försening medför, exempelvis att skicka ut en ny faktura och påminna om betalningen. Att dessutom ta ut en förseningsavgift på 190 kronor räknas enligt KO som inkassoverksamhet.
Drar tillbaka kreditkortet
Som svar på myndighetens kritik meddelar Northmill att de nu helt drar tillbaka sitt kreditkort, efter bara ett halvår på marknaden. Enligt Niclas Carlsson, Northmills bolagsjurist, ska detta beslut ha fattats redan innan de mottog klagomålen. Istället kommer de lansera ett nytt kort.
Det skriver pressansvarige Oliver Hofmann i ett mejl till Di Digital. Där nämner han flera nya produktlanseringar i höst, varav ett kommer vara ett nytt Northmill-kort. Vad gäller Rebilla har all nyförsäljning och existerande avtal med kunder avslutats och hemsidan har stängts ner.