Att ett ärende kan gå till inkasso har du säkert hört talas om, men vad innebär det och vad gör du om du hamnar hos inkasso? Som namnet antyder så är inkassobolagens huvudsakliga uppgift att inkassera skulder. De ska helt enkelt få dig att betala det du är skyldig. Vi går igenom vad du som privatperson bör göra om du har ett ärende som gått till inkasso.
Håll koll på vad som ska betalas
Om du får hem en faktura för något du köpt men inte betalar denna faktura innan förfallodatum, då kan avsändaren av fakturan välja att anlita ett inkassobolag för att få sina pengar.
Om du inte skulle få någon faktura trots att du vet att du bör ha fått en, då är det viktigt att du hör av dig till avsändaren i fråga och ber om fakturauppgifterna. Det är nämligen ditt ansvar att betala din skuld i tid, oavsett om fakturan kommit fram till dig eller inte.
Skulle du däremot få hem en räkning som du av någon anledning anser inte är korrekt, då är det viktigt att du bestrider betalningskravet. Det gör du genom att skriftligen höra av dig till företaget som skickat fakturan och förklara problemet och anledningen till att du inte tänker betala.
När fakturan förfaller
Betalar du inte ett lån, en räkning eller en faktura i tid så har avsändaren alltså rätt att dagen efter förfallodatum ta ärendet vidare till ett inkassobolag för att på så vis driva in skulden. Vanligast är dock att du först får en påminnelse utskickad och därmed lite extra tid på dig att betala din skuld. I regel adderas då även en påminnelseavgift. Att skicka en påminnelse finns det dock inget krav på, och har du otur kan ärendet alltså gå direkt till inkasso.
Det är faktiskt så att ärendet kan gå direkt till Kronofogden om du har riktig otur, då företaget du är skyldig pengar inte måste anlita ett inkassoföretag. Det är dock ovanligt att företag vänder sig till Kronofogden direkt istället för att först försöka driva in skulden med hjälp av inkasso.
När ärendet går vidare till inkasso
När den obetalda fakturan så småningom hamnar hos inkasso så övergår även din skuld till inkassoföretaget i fråga. Inkassoföretaget kommer att skicka dig ett inkassokrav med en uppmaning om att betala din skuld. Du har som minst 8 dagar på dig att betala, räknat från dagen då kravet skickades.
Om du anser att något i kravet är felaktigt ska du skriftligen höra av dig till inkasso och förklara vad som blivit fel och varför du inte tänker betala. Skulle kravet däremot stämma men du inte har möjlighet att betala i tid, då bör du istället kontakta dem för att försöka komma överens om en avbetalningsplan.
Det finns vissa kostnader som kan tillkomma när ärendet går vidare till inkasso, dessa är exempelvis avgiften för en betalningspåminnelse (högst 60 kr), kostnaden för inkassokravet (högst 180 kr) och kostnaden för en eventuell amorteringsplan (högst 170 kr).
När Kronofogden blandas in
Om du inte betalar av din skuld till inkasso så kan inkassoföretaget komma att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då är det Kronofogden som kommer att skicka dig ett krav på att betala det du är skyldig.
När du tar emot kravet så är det viktigt att du bekräftar att du mottagit det. Det här är bara ett bevis på att du vet att kravet existerar, men du kan fortfarande bestrida kravet om du anser det vara felaktigt. Om du nu skulle betala din skuld, inklusive kostnader som ränta, så slipper du att få en betalningsanmärkning. Detsamma gäller om du bestrider kravet inom den satta svarstiden.
Om du däremot varken betalar eller bestrider skulden så kommer Kronofogden att meddela ett så kallat utslag. Det innebär att de fastställer att du faktiskt måste betala din skuld. Det är i samband med detta utslag som du får en betalningsanmärkning. Det innebär att kreditupplysningsföretag gör en anteckning i sina register om att du inte betalat en skuld i tid.
En betalningsanmärkning finns kvar hos kreditupplysningsbolagen i tre år och kan göra det svårare att ta ett lån, teckna hyresavtal eller starta ett abonnemang.