Efter kritiken – Bynk ändrar namn och expanderar
Kreditbolaget Bynk har snabbt blivit ett välkänt namn och en stor aktör på marknaden för privatlån i Sverige, till stor del på grund av en påkostad reklamkampanj. Reklam som ledde till hård kritik och en stämning från bland annat Konsumentverket under 2019. Nu inleder Bynk 2020 med det nya varumärket Rocker och tar sikte på en internationell lansering.
Bynk grundades 2016 och har på senare år synts flitigt i reklam på tv och i tidningar med budskap som ”hela Sverige bynkar” och uppmaningar om att ”låna sig lycklig”. I november förra året stämde Konsumentverket företaget för att reklamfilmerna ansågs bryta mot konsumentkreditlagen om att marknadsföring av krediter inte får skönmåla skuldsättning.
Klart är i alla fall att Bynk spenderat stora summor på att etablera sitt varumärke. Det här året läggs istället fokus på ett nytt varumärke – Rocker. Bynk kommer fortsätta vara namnet för konsumentkrediter, men alla nya produkter kommer släppas under det nya varumärket. Den största skillnaden på Bynks hemsida är att det står ”en del av Rocker” under loggan.
Nya produkter och internationell expansion
Enligt Bynk finns det inget orsakssamband mellan namnbytet och kritiken som tidigare riktats mot bolaget. Lanseringen av det nya varumärket gjordes som ett led i en ny strategi mot att bli den ledande neobanken i Europa. Planen är att bredda produkt- och tjänsteutbudet där bolaget redan har lanserat ett betalkort under Rocker-namnet och näst på tur är spartjänster.
I strategin ingår även en internationell lansering av det nya varumärket. Rocker är ett namn med attityd som visar att bolaget inte drar sig för att utmana de strukturer som finns idag på marknaden. Dessutom anses namnet vara bättre lämpat för internationella marknader och är tänkt att ta bolaget ut i Europa. Vilka marknader som är först på tur är inte avslöjat.
Enligt bolaget handlar det inte om ett namnbyte eftersom varumärket Bynk inte kommer försvinna. Den nya varumärkesstrukturen innebär att Rocker istället är företagsvarumärket i toppen, medan Bynk är produktvarumärket för redan existerande konsumentkrediter.
Det finns dock mer än bara utbredning av produkter och en internationell lansering på agendan. Bolaget har även planer på att ta Rocker till börsen, som ett sätt att möjliggöra framtida kapitalanskaffning. Tidigare har företaget förlitat sig på delägaren Schibsted som under 2019 satsade en halv miljard kronor i Bynk och därmed äger 32 procent av bolaget.